Rozmowa jak balsam dla duszy
Gdy mamy jakiś problem, często wydaje nam się, że jesteśmy zupełnie sami, że nikt nas tak do końca nie zrozumie. Osoby dorosłe z reguły są już wyposażone w kompetencje osobiste wystarczające, by odepchnąć te myśli, opanować emocje i poszukać rozwiązania problemu. Młodzi ludzie – nie.
Czasem wynika to z powszechnego w latach dojrzewania osobowości poczucia osamotnienia i niezrozumienia, a czasem – no cóż, fakty są takie, że z niektórymi problemami nastolatek faktycznie nie ma do kogo się udać. Znajomi nie potraktują poważnie, rodzicom wstyd się przyznać… Czasem chciałoby się porozmawiać z kimś, kto nie oceni, naprawdę wysłucha, wykaże zrozumienie, da wsparcie, pokaże jakie są opcje i możliwości, ewentualnie posłuży radą.
“Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa.”
Adam Mickiewicz
Przez wiele lat pracowałam jako pedagog szkolny w dużych szkołach publicznych. Uważam, że ważne było to, że mój gabinet był zawsze otwarty, przychodziło tam wielu uczniów, w wielu różnych sprawach: a to sprawy samorządu, a to gazety szkolnej, a to grupa chłopaków z najstarszych klas chciała pogawędzić, a to wpadł akurat jakiś absolwent. W międzyczasie ktoś przyszedł odebrać decyzję o stypendium, ktoś chciał zapisać się na konsultację z doradztwa zawodowego, a ktoś ze znaczącym naciskiem w spojrzeniu pytał czy może się umówić na dziś na 7. lekcji, bo potrzebuje pilnie pogadać. Ponieważ przez mój gabinet przewijały się tłumy, nikt nie był skazany na ciekawskie czy potępiające spojrzenia, gdy do mnie zaglądał. Jednym z największych sukcesów mojej pracy, było to, że uczniowie przychodzili do mojego gabinetu “tak sobie pogadać”. Cieszyłam się ich sympatią i zaufaniem.
Ogromnym atutem w pracy pedagoga szkolnego jest to, że jest on “na wyciągnięcie ręki”. Nie trzeba szukać go w nowym miejscu, czekać wiele dni na umówioną konsultację. Pedagog to osoba, którą zna się z wycieczek i imprez szkolnych, czy lekcji, które prowadziła w klasie – to ułatwia kontakt, bo często łatwiej zwrócić się o pomoc do kogoś, kogo znamy, niż do kogoś obcego. Rodzic, wychowawca, zaufany nauczyciel, pedagog lub psycholog szkolny powinny naturalnie być pierwszymi osobami, do której zwracamy się po wsparcie w razie problemów.
Jeśli jako młody człowiek z jakiegoś powodu nie chcesz zwrócić się do znanych Ci dorosłych lub jeśli jako rodzic poszukujesz porady i odpowiada Ci moje podejście – zapoznaj się z moją ofertą wsparcia pedagogicznego lub konsultacji dla rodziców.
Moim podstawowym narzędziem pracy jest rozmowa. Prawdziwa rozmowa, pełna uważności, skupienia na rozmówcy, życzliwości, cierpliwości, wyrozumiałości, wsparcia, inspiracji, otwartości, szczerości, ale i poczucia humoru. I konkretnych porad – jeśli jest taka potrzeba.
Wielu moich uczniów napisało dla mnie rekomendacje. Sprawdź, jeśli masz wątpliwości czy mogę Ci pomóc.
Zapraszam do współpracy.